به مناسبت 22 تیرماه روز فناوری اطلاعات، تلاش کردیم با چند حوزه اختصاصی و مرتبط با این موضوع گفتگویی انجام دهیم
به مناسبت 22 تیرماه روز فناوری اطلاعات، تلاش کردیم با چند حوزه اختصاصی و مرتبط با این موضوع گفتگویی انجام دهیم تا ضمن بیان واضح این حوزه ها و ماموریت محوله سازمانی آنها به نوعی تلاشی باشد برای معرفی هرچه بهتر این عزیزان و دشواری ها و سختی های وظایفی که در ساختار جدید بر عهده دارند. لذا در ابتدا به گفتگو به مهندس فرشید بهجت محمدی قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه توجه بفرمایید.
مهندس فرشید بهجت محمدی، قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه
شاید ۳۰ سال پیش تبریک روز فناوری اطلاعات در حوزه رسانهای با محوریت رادیو و تلویزیون امری غریب بود. اما در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن بیش از حد این فناوری به فناوریهای تخصصی چرخههای تولید تا انتشار در فضای برودکست و عدم امکانپذیری تفکیک فناوری اطلاعات از سایر بخشهای فناوری رسانه تبریک روز فناوری اطلاعات به همکاران خدوم فعال و متخصص این حوزه موضوعیتی بسیار جدی دارد. گستره حوزههای تخصصی فناوری اطلاعات در سازمان بسیار وسیع بوده و لایههای مختلف زیرساخت پلتفرمها یا سکوها و کاربریها را دربر میگیرد. در تمامی این لایهها امنیت سایبری موضوعی بسیار حائز اهمیت و از جمله دغدغههای اصلی رسانههای تخصصی به شمار میرود. یکی از ویژگیهای همکاران فناوری اطلاعات در معاونت توسعه و فناوری رسانه که وجه تمایز مهمی به شمار میرود، لزوم به روز نگهداشتن دانش و تخصص است. این موضوع در بین همکاران فناوری اطلاعات رایج است که اگر فردی متخصص در این حوزه ۶ ماه مطالعه در حیطه تخصصی خود نداشته باشد عملاً بتدریج از گردونه فعالیت خارج میشود. این وجه تمایز باعث میشود تا همکاران به صورت مداوم با چالشهای جدید و نوظهوری مواجه باشند. به عنوان مثال۱۰ سال پیش کاربری هوش مصنوعی در صنعت رسانه امری مبهم، دور از ذهن و لبه فناوری دنیا محسوب میشد در صورتی که در حال حاضر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری جدی در عرصه اتوماسیون فعالیتهای تکراری و طولانی انسانی، تحلیلهای بزرگ رسانههای اجتماعی و تولید محتوا امری کاملاً شناخته شده رایج محسوب میشود. با توجه به فعالیتهای گسترده همکاران فناوری اطلاعات در بخشهای زیرساخت، نرمافزارها و ابزارهای کاربردی و امنیت، اینروز را به تمامی همکاران تبریک عرض میکنم و امیدوارم با تلاشهای خالصانه و مجدانه این عزیزان شاهد بهرهمندی روزافزون سازمان صداوسیما از فناوری اطلاعات باشیم که امری غیر قابل تفکیک از فرایندهای کاری حوزهرسانه محسوب میشود.
مهندس روح اله شاطرپوری، مدیرکل زیرساخت و مراکز داده
مهندس شاطرپوری مدیرکل زیرساخت و مراکز داده سخن خود را در خصوص نقش و جایگاه فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اینگونه آغاز کرد:
بشر همواره در طول تاریخ از فناوریها بعنوان روشی جهت تبدیل دانش، مهارت و تجربه خود به قدرت و ثروت بیشتر و تسهیلسازی امور خود استفاده کرده است. با رشد سریع و بیشتر دانش بشر در صدههای اخیر مسئله فناوریهای دانش بنیان به یکی از اهرمهای اصلی قدرت سختافزاری و نرمافزاری کشورهای مختلف تبدیل شده است.
ایشان ادامه داد: در این میان فنآوری اطلاعات و حوزههای مربوط به آن به یکی از پیشرانهای اصلی پیشرفت و تولید ثروت در میان کشورهای جهان تبدیل گشته به نحوی که شرکتهای فعال در این حوزه همچون گوگل و آمازون و مایکروسافت طی دههای اخیر همواره جزء ثروتمندترین و درآمدزاترین شرکتهای بینالملل محسوب میشوند.
شاطرپوری یادآور شد که در بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی از عبارت فاوا که مخفف عبارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است استفاده میشود.
ایشان در خصوص نقش و رسالت زیرساخت در محورهای گوناگون کاری نیز شش بخش اصلی تشکیل دهنده را یادآور شد که مصداق تعریف استاندارد جهانی حوزهی فنآوری اطلاعات است و این موارد را چنین برشمرد:
بخش اول دریافت اطلاعات (recive/capture)، بخش دوم ذخیرهسازی اطلاعات(Storage) ، بخش سوم پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات(process)، بخش چهارم انتقال و تبادل اطلاعات(exchange)، بخش پنجم حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات (security)، بخش ششم بکارگیری و نمایش اطلاعات(view)
وی ادامه داد: ترکیب و هماهنگی شش بخش فوقالذکر جهت ارائه خدمات مبتنی بر سیستمهای رایانهای هنر مردان حوزهی فنآوری اطلاعات است. اما درمجموع ذخیرهسازی، پردازش و انتقال اطلاعات فارغاز نوع، کمیتوکیفیت آن نیازمند زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری و کنترلی است تا مهندسین حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند بسته به نیاز هر سازمان یا کسب وکار، فرآیندها و چرخههای کاری مربوط بهآن کسب وکار را به سامانههای اتوماسیونی و مکانیزه تبدیل نمایند.
لذا سامانهی نرمافزاری بسته به نوع و مدل کسب و کاری که قرار است پیاده سازی کنند، تنوع و تکثر بسیاری دارند اما زیرساختهایی که میزبان این سامانه و سیستم های نرم افزاری هستند معمولاً تیپ و الگوهای از پیش تعریف شدهای دارند.
مهندس شاطرپوری ایجاد زیرساختهای پایدار و ایمن به منظور ذخیرهسازی، پردازش و انتقال اطلاعات در محلهای مناسب (مراکز داده) را از جمله مأموریتهای اصلی و پایهای اداره کل زیرساخت معاونت توسعهوفناوری رسانه برشمرد و در خصوص حوزه ی زیرساخت سازمان نیزگفت: حوزهی زیرساخت سازمان براساس شرح وظایف و ماموریت محوله، متولی برقراری ارتباطات شبکه فیمابین سیستمهای رایانهای مختلف در سطح سازمان با یکدیگر و همچنین ارتباط این افراد با سامانههای مختلف کامپیوتری است که غالباً در سرور رومها یا دیتا سنترهای موجود در سطح سازمان میزبانی میشوند.
این زیرساخت متشکل از صدها سرور در مراکز داده و چند ده هزار کاربر در سطح تهران و مراکز استانی سازمان صداوسیما میباشد که باید در یک محیط ایمن و پایدار به یکدیگر متصل شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.
از ایشان درخصوص پلتفرم خاص و اختصاصی استفاده شده در زیرساخت رسانه ملی جویا شدم که در توضیح این مطلب افزود: در حوزهی کاری زیرساختهای فنآوری اطلاعات، معماریهای مرجع جهت طراحی و پیادهسازی مولفههای زیرساختی توسط نهادها یا شرکتهای تولید کننده مطرح جهانی تدوین شده است که معمولا طراحی و اجرای مؤلفههای زیرساختی در حوزهی شبکه و مراکز داده منطبق با این معماریها و طراحیهای مرجع انجام می شود.
نکته مهم در رابطه با این معماری های مرجع و استانداردها در اینست که باید منطبق با نیاز هر سازمان یا کسب وکار پیاده سازی و اجرا گردد.
ایشان در پاسخ به این سوال که آیا زمانیکه صحبت از زیرساخت، توانایی ها، قابلیت ها، تعدد خدمات و مسائلی از این دست می شود منظور ایجاد یک بستر برای اجرای تفکرات کلان و به منظور سرعت بخشیدن برای دستیابی به هدف است، گفت: در حوزهی زیرساخت فنآوری اطلاعات وظیفهی اداره کل زیرساخت ایجاد و نگهداری یک بستر مطمئن، پایدار و ایمن به منظور ذخیرهسازی ، پردازش و انتقال اطلاعات و دادههای سازمانی است. که البته ارائه این خدمات زیرساختی خود نیازمند سیستمهای مدیریتی و کنترلی است که خاص مدیریت منابع زیرساختی راهاندازی شده باشند. باتوجه به اینکه منابع و زیرساختهای سختافزاری، منابع بسیار گرانقیمت و با ارزشی هستند. مهمترین مولفه در این مقوله افزایش کارایی و بهرهوری و استفاده حداکثری از این منابع میباشد. در عین حال امنیت و پایداری این منابع دو رکن دیگر ارائه خدمات زیرساختی هستند که باید در کنار بحث بهرهوری و کارایی مدنظر قرارگیرد. ایشان ادامه داد: مسئله مهم دیگر چالاکی و افزایش سرعت در ارائه خدمات زیرساختی به حوزههای متقاضی است. باتوجه به اینکه منابع زیرساختی غالباً ماهیت سختافزاری و مانا دارند، ایجاد معماریها و مکانیسمهایی که بتواند به این زیرساختهای ثابت و مانا ماهیت پویاتر و چالاکتری بدهد همواره محل چالش بوده است. لذا بحث نرمافزار محوری در کلیه جنبههای زیرساختی یکی از پایههای اساسی تفکر مدرن در حوزه زیرساخت میباشد که علاوه بر افزایش بهرهوری، سرعت ارائه خدمات را نیز به مشتریان چندین برابر افزایش میدهد.
ایشان همچنین یادآور شد که فناوری های مجازی سازی و خدمات ابری از مهمترین عناوین مورد بحث در حوزه زیرساخت های فضای مجازی است. جاییکه اشتراک منابع جهت افزایش بهره وری از تجهیزات سخت افزاری به حداکثر خود می رسد و با بکارگیری مدل های ابری در ارائه خدمات زیرساختی به مشتریان، اغلب خدمات بصورت مکانیزه و آنلاین و بدون دخالت نیروی انسانی و بر اساس میزان مصرف جاری اختصاص مییابد.
مهندس شاطرپوری ، نقش فناوری خصوصاً فناوری های IP محور در حوزهی کاری خود را اینگونه بیان کرد:
زمانی که ما صحبت از IP می کنیم منظورمان یک پروتکل ارتباطی است که در بخش انتقال و جابجایی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل IP بعلت سادگی و قابلیت توسعه بسیار سریع مورد استقبال بسیار زیاد شرکت های تولید کننده قرار گرفته که تجهیزات تولیدیشان جهت نقل و انتقال دادههای خود نیازمند بستر ارتباطی شبکه هستند. لذا بسیاری از صنایع از جمله صنعت برودکست و رسانه از زیرساختهای ارتباطی مبتنی بر پروتکل IP جهت انتقال دادهها، اطلاعات و فایلهای مورد نیاز خود استفاده میکنند.
شاطرپوری ادامه داد: باتوجه به اینکه پروتکل IP نقش کلیدی و محوری در بحث ارتباطات شبکهی دیتای سازمان ایفاد میکند میتوان گفت که کلیه نقل و انتقالات دادههای سازمان حداقل در بخش فنآوری اطلاعات بر اساس همین پروتکل صورت میپذیرد.
ایشان تجهیزات فراوانی را نام برد که به منظور انجام ماموریت خود نیازمند تبادل اطلاعات با تجهیزات دیگر هستند، که از جمله ی آنها ، دستگاههای ارسال و دریافت صدا و تصویر مبتنی برIP گرفته تا کلاینتهای عادی کاربران، سرورهای پردازشی ودستگاه های ذخیرهسازی و بسیاری دیگر از تجهیزات و ادواتی که نیازمند جابجای و انتقال اطلاعات هستند، همگی در بخش نقل و انتقال اطلاعات خود از این پروتکل استفاده میکنند. لذا تجهیزات و کاربردها بسیار متعدد و متنوع است اما پروتکل ارتباطی در لایه زیرساخت ثابت و مبتنی بر IP است و این رمز موفقیت و ماندگاری پروتکل IP است.
مهندس شاطرپوری در خصوص تفکیک مرز میان زیرساخت و حوزه فناوری اطلاعات به دلیل اشتراکات و شباهت های کاری نیز به سه حوزه اصلی تعریف شده در معاونت توسعه و فناوری رسانه اشاره کرد و گفت: در ساختار و تشکیلات طراحی شده برای معاونت توسعه و فنآوری رسانه از سه حوزهی اصلی مربوط به فن آوری اطلاعات، حوزه فکر افزار و نرمافزار که فرایندها و چرخههای کاری سازمان را به سامانههای نرمافزاری و اطلاعاتی تبدیل میکند برعهدهی اداره کل فنآوری اطلاعات است و ایجاد و نگهداری زیرساختهای میزبانی کننده از این سامانهها و ارتباطات فی مابین آنها بر عهدهی اداره کل زیرساخت میباشد. البته در نظامهای سازمانی متعالیتر یک حوزه بالادستی تحت عنوان حکمرانی فنآوری اطلاعات جهت هماهنگی و نظمدهی کلیه زیر حوزههای مرتبط با فنآوری اطلاعات بر اساس سیاستگذاریها و استراتژیهای متمرکز سازمانی نیز در نظر گرفته میشود.
مدیرکل زیرساخت و مرکزداده در خصوص وظیفه حوزه کسب وکار در ساختار جدید معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز اینگونه بیان کرد که:
مرکز داده امام علی (ع) یک مرکز داده اَبَرمقیاس با ظرفیت ظرفیت پرداشی بسیار بالاست که این حجم از ظرفیت در حال حاضر مورد نیاز کسب و کارهای سازمانی نیست. ایده اصلی بر این بوده که جهت تکمیل، راهاندازی و نگهداری این ظرفیت عظیم بتوان از منابع مالی و انسانی حوزههای خارج سازمان در قالب طرحهای مشارکت، تجاریسازی و ... استفاده نمود.
مهندس شاطرپوری اداره کل زیرساخت را به عنوان حوزهی ستادی، متولی طراحی، راهاندازی و نگهداری زیرساختها و شبکههای فنآوری اطلاعات در معاونتهای مختلف تهران و مراکز صداوسیمای استانی دانست و افزود:
ایجاد زیرساخت شبکه برای استانهای همدان، کرمان و زاهدان جزء پروژه های در دست اقدام میباشد. همچنین پروژهای جهت ارتقاء امنیت شبکهی LAN و لبهی شبکه سازمان در حال اجرا است. افزایش پایداری شبکه دیتای سازمان در نقاط حساس با راه اندازی تجهیزات افزونه از دیگر پروژه های شاخص این اداره کل است. پروژههای ایزولهسازی ترافیک کاربران LAN از شبکهی اینترنت و راهاندازی سیستم آرشیو آنلاین و آفلاین برای نگهداری نسخه ی پشتیبان از اطلاعات سازمانی جزء پروژه ها و اقدامات شاخص این اداره کل میباشد.
مهندس سیدحامد نجفی مدیرکل فناوری اطلاعات
مهندس سیدحامد نجفی، مدیرکل فناوری اطلاعات، در ابتدا درخصوص نقش و رسالت فناوری اطلاعات در مجموعه های گوناگون کاری اینچنین توضیح داد که :
فناوریاطلاعات با محوریت دانش، خرد و تفکرهای انسانی به منظور بهرهگیری از اندیشه و سپردن امور تكراری و غیرخلاق به ماشین و همچنین افزایش كارآیی و آزادشدن مهارت های انسانی است و در سال های اخیر این موضوع مورد توجه ویژه قرارگرفته است.
ایشان ادامه داد: فناوری به عنوان محورتوسعه جوامع و سازمان ها در جهان مطرح می باشد، بنابراین طراحی ساختار آن نیازمند ژرف اندیشی و تامل، همراه با ارائه مدل مناسب و بررسی مدل های موجود در سازمان صداوسیما است.
نجفی فنآوری را حاصل تلاقی الكترونیك، پردازش داده ها و ارتباطات مخابرات دانست که باعث ازمیان رفتن فاصله ها و در كنار هم قرارگرفتن كامپیوترها و كاربران و برآیند آن مكانیزه شدن سیستم های ارتباطی و افزایش ظرفیتهای انتقال داده است. بكارگیری فناوری اطلاعات در هرسازمانی، تغییرات بنیادین را در تمامی زمینه ها نوید میدهد. پس به طور کلی می توان گفت: همانطوری كه امروزه دنیا را نمی توان بدون صنعتبرق در نظر گرفت تصور دنیای بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز غیرممکن است.
از مدیرکل فناوری اطلاعات در مورد کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان صدا و سیما جویا شدم که ایشان این موضوع را به سه بخش تقسیم کرد و افزود:
یک بخش عمومی که سرویس ها و سامانه های داخل سازمان مانند سرویس های مبتنی بر خدمات اداری، رفاهی، سرویس های تعاملی مانند اینترنت، ایمیل و ... که در خدمت همکاران سازمان جهت تسهیل امور روزمره می باشد.
بخش دوم در دسته رادیو و تلویزیون قرار می گیرد که در حوزه صدا و تصویر، ارزیابی برنامه ها، کنداکتور، هوشمند سازی چرخه پخش، تولید محتوا، جستجو و کشف اخبار، آرشیو دیجیتال، تولید و ویرایش برنامهها، مدیریت محتوا و .... که تنوع زیادی دارند تقسیم بندی کرد.
همچنین در بخش دیگری می توان به پخش زنده اینترنتی، اطلاع رسانی ها ، مدیریت ارتباط با مخاطب شامل سایت ها و رسانه های اجتماعی و... اشاره نمود.
ایشان افزود: فناوری اطلاعات در صدا و سیما علاوه بر کاربردهای فراوان آن در بهبود کیفیت برنامه ها، بهبود فرآیند تولید و پخش برنامه ها، ارتباط با مخاطبان و مدیریت ارتباط با مشتریان نیز همیار خوبی برای سازمان صداوسیما است.
نجفی درخصوص نقش مهم فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف سازمان صدا و سیما هم به نقش های مهمی اشاره کرد که از جمله ی آنها، فراهم آوردن امکان انتقال اطلاعات صدا و تصویر با سرعت و کیفیت بالااست. به عنوان مثال، تلویزیون اینترنتی با استفاده از شبکه های اینترنت، به صدا و سیما امکان می دهد تا برنامه های خود را به صورت زنده یا ضبط شده در تمامی نقاط جهان پخش کند.
همچنین، استفاده از فناوری های رسانه ای نظیر وبسایت، پادکست و شبکه های اجتماعی، به صدا و سیما این امکان را می دهد که به راحتی با مخاطبان خود در تعامل باشد و اطلاعات خود را به روزرسانی کند. همچنین این فناوری ها به صداوسیما کمک می کنند تا بازاریابی خود را در صنعت رسانه انجام و بازار خود را گسترش دهد.
ایشان ادامه داد: استفاده از سامانه های مدیریت محتوا (CMS) نیز به صداوسیما کمک می کند که محتوای خود را به راحتی مدیریت کند و آن را درجاییکه باید منتشر نماید. همچنین، استفاده از نرم افزارهای تولید محتوا، این امکان را می دهد که صداوسیما به راحتی محتوای خود را ایجاد و ویرایش کند.
به طورکلی فناوری اطلاعات به صداوسیما در تولید، توزیع و مدیریت محتوا، بازاریابی و ارتباط با مخاطبان کمک و از اینرو، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف صداوسیماخواهد داشت.
مهندس نجفی در خصوص اینکه آیا فناوری اطلاعات می تواند به بهبود کیفیت برنامه های صدا و سیما کمک کند نیز پاسخ مثبت داد و افزود:
بله، فناوری اطلاعات می تواند به بهبود کیفیت برنامه های صداوسیما کمک کند. یکی از روش هایی که فناوری اطلاعات می تواند در این حوزه کارگشا باشد، استفاده از تجهیزات پیشرفته و نرم افزارهای تولید و ویرایش صدا و تصویر است که به صداوسیما این امکان را می دهد تا برنامه های با کیفیت و حرفه ای تری تولید کند. همچنین، استفاده از فناوری های برتر پخش در حوزه انتقال صدا و تصویر، مانند سیستم های پخش تصویر در فضای سه بعدی، این امکان را می دهد که برنامه های خود را با کیفیت بالا و با تجربه بصری و صوتی بهتری پخش کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، در بهبود فرآیند تولید و پخش برنامه ها که به عنوان مثال، سیستم های مدیریت محتوا و سیستم های حفظ و نگهداری فایل های صوتی و تصویری، به سازمان کمک می کند تا به راحتی و با کیفیت بالا، برنامه های خود را تولید و پخش کنند.
مدیرکل فناوری اطلاعات معاونت توسعه و فناوری رسانه استفاده از فناوری های مختلف در رسانه ملی را ضروری دانست. فناوری هایی نظیر پادکست، وب سایت، نرم افزارهای تلفن همراه و ارسال پیامک، به صداوسیما این امکان را می دهد که به راحتی با مخاطبان خود در تعامل باشد و از طریق این رسانه ها، اطلاعات خود را به مخاطبان خود منتقل کند.
ایشان یادآور شد: استفاده از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، به سازمان کمک می کند تا با مخاطبان خود در تعامل بیشتری باشد و به نیازهای آنها پاسخ دهد. این سیستم ها به صداوسیما امکان می دهند تا اطلاعاتی را درباره مخاطبان خود جمع آوری کنند و با استفاده از این اطلاعات، بهترین راهکارهای رسیدگی به نیازهای مخاطبانشان را پیدا کند و با مخاطبانش در تعامل بیشتری بوده و به نیازهای آنها پاسخ دهد.
حامد نجفی پروژه های شاخص در حال اجرا در اداره کل فناوری اطلاعات را از جمله پروژه های مهم و ضروری سازمان برشمرد و به برخی از آنها نیز اشاره کرد که از جمله ی آنها:
سامانه پرسنلی جامع سازمان با زیر سیستم های حضور و غیاب ، مرخصی ، اطلاعات پرسنل، انجام کار، پاداش، ماموریت و لوح شیفت در حال توسعه می باشد، سامانه مدیریت پروژه سازمان جهت ثبت و پیگیری پروژه های جاری سازمان در حال بهره برداری می باشد، سامانه مدیریت دارایی با هدف جمع آوری، رصد و پایش دارایی های مشهود سازمان در حال توسعه و بهره برداری می باشد، باز طراحی و پشتیبانی سامانه اتوماسیون اداری، داشبورد تحلیلی رسانه های اجتماعی (حکیم) با محوریت رصد و پایش سایت های خبری داخلی و شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام ، توییتر و ... با استفاده از تحلیل متن هوشمند، تشخیص چهره بر روی برنامه های تلویزیونی داخلی با استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق، طراحی داشبورد های هوش تجاری، بازسازی مدل سه بعدی از روی ویدئو با استفاده از یادگیری ماشین، سامانه انتقال صدا و تصویر بر روی NDI، پشتیبانی و نگهداری سامانه های سازمانی به صورت شبانه روزی در امور سرویس دسک سازمان، طراحی، راه اندازی و بروز رسانی سامانه مرکز دانلود سازمان و تعمیرات تخصصی کلیه تجهیزات کامپیوتری از قبیل لپ تاپ ، All in one ، تبلت و ... و همچنین کلیه ماشین های اداری در لابراتوار تخصصی سخت افزار سازمان
مهندس حسین خرمی مدیر امور امنیت اطلاعات و عملیات
حسین خرمی مدیر امورامنیت اطلاعات و عملیات، مقوله امنیت در حوزه های گوناگون را یکی از چالش برانگیز ترین موضوعاتی دانست که کشورها و ذیل آن سازمان ها و افراد با آن روبرو هستند. لذا سازمان صدا و سیما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برخی از وظایف آن با در نظر گرفتن مجموعه ای از شاخص های فنی، حقوقی، استنتاجی و کالبدی شامل موارد زیر می باشد. 1- شناسایی عوامل چهارگانه ضعف، قوت، فرصت و تهدید موثر بر امنیت سازمان، 2- احصاء آسیبپذیریهای بالقوه و ارزیابی ریسکهای موجود جهت پیادهسازی برنامههای کاهش تهدیدات بالقوه 3- به روزرسانی سیستمهای موجود امنیتی و طراحی و بکارگیری سامانههای جدید با رویکرد پدیدههای نوین در حوزهی امنیت 4- بررسی حملات سایبری و انجام کارهای اصلاحی 5- پایش سیستمهای کامپیوتری برای کشف نقاط ضعف و خطاهای امنیتی و برطرف نمودن آنها 6- اطمینان یافتن از تطابق روشها و رویهها با استانداردهای ملی و بین المللی امنیتی 7- تهیه گزارش و مستندات لازم فنی و امنیتی جهت ارائه به سطوح مختف مدیران و کارشناسان. خرمی اقدامات انجام پذیرفته در حوزه حفظ امنیت فناوری اطلاعات سازمان صدا و سیما را شایسته و متعدد برشمرد و به موضوعاتی از جمله حفظ پایداری و ارتقاء امنیت زنجیره تولید تا پخش محتوا در دو شیوه همگانی رادیویی و تلویزیونی و خدمت محور در فضای سایبری، راهبری مجموعه امنیت فناوری اطلاعات سازمان به منظور شناسایی آسیبپذیریها، کنترل تهدیدات و پایش حملات سایبری، مراقبت حداکثری از زیرساختهای بخشهای مدیریت پیام در رسانه ملی، بررسی مستندات، تهیه و تدوین راهکارها و استانداردهای مناسب امنیتی در حوزههای فناوری اطلاعات و تولید و پخش و ابلاغ آن به واحدهای صف و ستاد سازمان، طراحی، پیادهسازی و بهرهبرداری از بهروشهای امنیتی در سامانههای خدمت محور سازمان، حفظ ارتباط مستمر با مراجع امنیت سایبری کشور، توجه به مستندسازی مدون وقایع و اهتمام به تهیه چک لیستهای عملیاتی در حوزه امنیت، اشاره کرد.