معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت، معرفی و توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و خلاق، تفاهمنامه همکاری مشترک با مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، با عنایت و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، مواردی همچون قرارگیری در مسیر پیشرفت سریع و بهرهگیری شایسته از توانمندی سرمایههای مشهود و نامشهود داخلی در قالب شرکتهای دانشبنیان و توانمندی خبرگان دانشگاهی، فراهم نمودن موتور پیشران کشور در عرصهی علم و فناوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی، به عنوان مسئولیتی خطیر بر عهدهی نهادهای اجرایی کشور قرار گرفته است. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نهادی پیشتاز در صنعت برودکست، در تلاش است تا زمینهسازی اجرای کامل این بیانات را در زمینهی تخصصی خود فراهم سازد. لذا با عنایت به مکانیزم خدمات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت توسعه و فناوری رسانه در نظر دارد تا حمایت ویژهای از شرکتهای دانشبنیان، خلاق و نوآور این صنعت کرده و ضمن تقویت توانمندی داخلی در ارائهی محصولات و خدمات فناورانه و نوین، زمینهی معرفی این دستاوردها در عرصهی بینالمللی را فراهم آورد که به منظور تسهیل دریافت خدمات و تسهیلات مذکور، طی نشستی دکتر رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه و مهندس مهدی قلعه نویی رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهمنامه همکاری را امضا کردند.
دکتر علیدادی ضمن تقدیر و تشکر از حوزه علمی و فناوری ریاست جمهوری علی الخصوص دکتر ستاری به پاس حمایت هایشان از تولیدات و شرکت های داخلی در حوزه صادرات، حضور و وجود صنعت رسانه را مدیون نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: در چهل و یکمین سال استقرار این نظام، شاهد ورود به مرحله صادرات صنعت رسانه هستیم.
دکتر علیدادی با بیان اینکه همواره تلاش ما حمایت از تولیدات داخلی بوده است، ادامه داد: با وجود تولیدات بسیار با کیفیت بومی، هیچگاه تصوری بابت تهیه و استفاده از محصولات خارجی نداشته ایم.
علیدادی ادامه داد: موضوعی که سازمان صدا و سیما در حوزه شرکتهای فعال در صنعت رسانه با آن مواجه است ، مصرف محدود تولیدات داخلی است که تنها مصرف کننده آن نیز خود رسانه ملی است. که این امر موجب محدودیت فعالیت در این صنعت شده است.
ایشان به موضوع فراهم شدن بستر بزرگتر برای فعالیت این شرکتها به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و افزود؛ با توجه به فراهم شدن امکانات مناسب برای شرکتهای داخلی به منظور طی کردن فضای صادراتی و گشایش بازارهای جدید بینالمللی، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قطعا صنعت رسانه که از جمله صنایع پیشرو و مطرح در فناوریهای نوین جهانی است، میتواند از این امکانات بهرمند و موجب گسترش صادرات و درخشش این حوزه شود .
معاون توسعهوفناوری رسانه به موضوع تعهدات ایجاد شده برای حوزه فنی رسانه و سازمان صداوسیما با توجه به محدودیتهای موجود در این سازمان اشاره کرد و گفت: تعهد ما عملا پیش از این آغاز شده بود. تعهد ما توجه به صنعت داخلی، تلاش برای توسعه آن، ارتقاء سطح کیفی و استاندارد محصولات و قابلیت بهره برداری و استفاده در سطح بینالمللی و گسترش دامنه این محصولات است. علاوه براین باید از شرکتهای فعال و شرکتهایی که در آینده به این فضا وارد میشوند حمایت و پشتیبانی کنیم. وی ادامه داد، فراهم آوردن فضا و شرایط مناسب برای سرمایه گذاریهای داخلی و صادرات محصولات در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کاری پسندیده و قابل تقدیر است.
علیدادی گفت: اگرشرکتهای فعال در حوزه صنعت رسانه، از چتر حمایتی معاونت علمیوفناوری ریاست جمهوری بهرهمند شوند، قطعا با انگیزه بهتر و سرمایهگذاری بیشتری وارد این حوزه شده و خود را در مسیر جهانی سازی قرار میدهند.
علیدادی به موضوع قرار گرفتن در وضعیت تحریم و نیاز به پویایی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: یکی از حوزههایی که میتواند موجب رشد اقتصادی کشور شود، شرکتهای فناوری پایه است، چرا که مبنای کار آنها خلاقیت و نوآوری است.
دکتر علیدادی صنعت رسانه را بخشی از صنعت کشور قلمداد و اصل و مبنای این تفاهمنامه را کمک به صنعت کشور دانست و افزود، با توجه به محدودیتهای منابع ورودی حوزه فنی رسانه و سازمان صداوسیما، این تفاهمنامه کمک میکند تا از تسهیلات و امکانات موجود در آن معاونت برای روند رو به رشد شرکتها استفاده و موجب شکوفایی آنها شود.
وی با تاکید بر اینکه این حمایت ها مختص شرکت های دانش بنیان نیست، اضافه کرد: از دیگر شرکت های خلاق و نوآور نیز حمایت شده و شامل تفاهم نامه مذکور می شوند.
مهندس مهدی قلعه نویی رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت:
صداوسیما ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه فناوری برای شرکت های دانش بنیان محسوب می شود. استفاده از ظرفیت های این شرکت ها، دانش و فناوری داخلی، تفکر ارزشمندی است که در سازمان صدا و سیما حاکم است. به عبارتی صدا و سیما لوکوموتیو حرکتی در حوزه های مختلف فناوری بخصوص حوزه های مرتبط با صدا و سیما، برای شرکت های دانش بنیان و متخصصین ما قلمداد می شود.
مهندس قلعه نوعی به موضوع صادرات و بین المللی شدن دانشها و فناوریهای بومی شده و مورد استفاده در سازمان صداوسیما اشاره کرد وگفت: صداوسیما در حال حاضر علاوه بر بهره برداری حداکثری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی، کمک می کند تا موضوع توسعه رونق و داخلی سازی این ظرفیت ها افزایش یابد و در این راه ما نیز در کنار صدا و سیما برای بین المللی شدن و صادرات این دانش ها آماده همکاری هستیم.
ایشان به ظرفیت بزرگ ایجاد شده در کشور اشاره کرد و ادامه داد، برای ماندگاری و توسعه این ظرفیت ها نیاز به اتصال به بازارهای بین المللی داریم. وی افزود، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سری مکانیزم ها و پلتفرم ها وجود دارد که به شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور کمک می شود تا وارد عرصه و بازارهای بین المللی شوند. طبیعتا این ظرفیت ها را در اختیار صدا و سیما که حرکت های بسیار خوبی در حمایت از این شرکت ها انجام داده، قرار خواهیم داد.
قلعه نویی همچنین به راهکارهای موجود در خصوص توسعه صادرات و محصولات مرتبط با صنعت رسانه اشاره کرد و گفت: برای ورود به بازارهای بین المللی و در پلتفرم های موجود انواع حمایت ها همچون آموزش و مشاوره ، کمک به شناسایی بازار هدف، گرفتن استانداردها در محیط بین المللی تا بازاریابی و مطالعات بازار از جمله حمایت هایی است که انجام می دهیم. مکانیزم های دیگری نیز برای ورود به بازارها داریم ازجمله وجود کارگزاری های رسمی در خارج از کشور که کمک می کنند تا شرکت ها به راحتی و با ریسک کمتری به بازارهای بین المللی ورود کنند.
شایان ذکر است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی از طریق افزایش توانمندیهای فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفهها و حلقههای آن ایجاد شده است.