می توان گفت بزرگترین کار این روزهای سازمان صدا و سیما راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی است
پس از اعطای مجوز تبلیغ نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامي به جرئت میتوان گفت بزرگترین کار این روزهای سازمان صدا و سیما راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی است که از چندین ماه پیش، رئیس محترم سازمان صدا و سیما جناب آقای دکتر جبلی در فضای رسمی و مجازی آن را مطرح کرد و از همان ابتدا حوزه فنی رسانه ملی مأمور طراحی و اجرای زیرساخت این پروژه عظیم شد. این طرح با هدف ارائه عدالت رسانهای برای نامزدهای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایران در سال 1402 آغاز شد.
در اولین روزها، همکاران رسانه ملی چندین طرح را ارائه کردند که پس از بررسیها، نقایص فنی و عملیاتی مهمی از جمله مسائل امنیتی در آنها مشاهده شد و به همین دلیل، قابلیت اجرایی شدن نداشتند. سرانجام این طرح بزرگ ابتدا با توکل به خدا و استعانت از ائمه اطهار (علیهم السلام) و سپس با اعتماد به تخصص، تجربه و همدلی تمام همکاران حوزه فنی رسانه ملی در معاونت توسعه و فناوری رسانه، طراحی و اجرایی شد.
در ابتدا باید به پوشش جمعیتی فعلی ایستگاههای تلویزیونی کشور اشاره کنم که هماکنون توسط 6700 ایستگاه تأمین میشود. از این میان، ۲۶۴ ایستگاه که قابلیت سیگنالرسانی خاص و تفکیک با بیشترین تطبیق با حوزههای انتخابیه را داشتند به عنوان زیرساخت انتشار انتخاب و در ادامه 167 ایستگاه که از طریق دیگر سیگنال دریافت میکنند به این پروژه اضافه شد.
برآورد میشود حدود 86 درصد از جمعیت کشور امکان دسترسی به شبکه انتخابات از طریق طرح ارائه شده با پایداری بالا را دارند. همچنین با استفاده از شیوههای خاص ارسال سیگنال بین ایستگاهها، پنج درصد به این پوشش افزوده میشود و در نتیجه تقریباً 91 درصد جمعیت کشور قادر به مشاهده برنامههای شبکه انتخابات از طریق انتشار تلویزیونی خواهندبود.
یکی از نکات حساسی که در برنامهریزی این کار مورد بررسی قرار گرفت موضوع پوشش ایستگاههایی بود که با توجه به بافت و مکاننگاری جغرافیایی مناطق مختلف کشور، بخشی از ناحیه پوششی آنها در استانهای دیگر قرار داشت. بنابراین، تجهیزات مورد نیاز برای تأمین ورودی سیگنال استان مجاور نیز در این ایستگاهها نصب شدند.
برای پیادهسازی سیگنال در ایستگاه هدف، نیاز به تجهیزات خاص وجود داشت که 300 دستگاه از این تجهیزات از شرکتهای تولیدکننده داخلی تهیه و میکروکنترلرهای تعبیه شده در هر یک از این دستگاهها نیز دقیقاً متناسب با ایستگاه هدف برنامهریزی شدهاند.
صداوتصویر شبکهها توسط پایانه دیجیتال به صورت بستههای TS آمادهسازی و سپس از طریق بستر سیگنالرسانی به فرستندههای تهران و صداوسیمای استانها ارسال میشود تا بتوانند به گیرندههای تلویزیونی خانگی منتقل شوند. نحوه سیگنالرسانی صدا و تصویر شبکههای انتخابات که در هر منطقه انتخابی پخش میشود پیچیدگیهای فنی خاص خود را دارد. این 200 کانال هر کدام به عنوان یک شبکه مستقل محلی شناخته میشوند.
با توجه به اینکه تمام برنامههای پخش این شبکهها توسط نامزدهای مجلس تولید و در صدا و سیمای استانها پخش میشود نیاز به تجهیزات سختافزاری برای پخش محتوا در صدا و سیمای استانها وجود داشت و تاکنون حدود 80 درصد از صدا و سیمای استانهای کشور با سامانههای طراحی شده تجهیز شدهاند و طبق برنامهریزی، انتظار میرود که تا پایان هفته اول بهمن ماه این تجهیز کامل شود. سمنان اولین صدا و سیمای استانی بود که با همکاری ادارات کل معاونت توسعه و فناوری رسانه و همکاران صداوسیمای استان، شبکه انتخاباتیاش بهصورت پایلوت راهاندازی شد.