02122162020

162

help@irib.ir

یکشنبه 25 خرداد 1404

  • صفحه اصلی
  • تلویزیون دیجیتال
  • معرفی تجهیزات
    آنتن کابل گیرنده
  • خدمات
    راهنمای پخش تلویزیون دیجیتال در مناطق کشور استاندارد های نمایش، فشرده سازی و ارسال تلویزیون دیجیتال خدمات نوین
  • وضعیت پوشش
  • انتخاب گیرنده
  • راهنمای نصب
    چگونگی نصب آنتن اتصال آنتن با تیونر داخلی نصب مبدل تلویزیون دیجیتال مراحل جستجو شبکه ها چگونگی انتخاب خدمات
  • اسناد راهبردی
    الزامات گیرنده ها انتقال محتوا انتشار محتوا پایش و اندازه گیری رسانه های نوین طیف فرکانس کیفیت سنجی محتوا
  • اخبار
  • نشریه موج
  • ارتباط با ما
جزییات خبر
مصاحبه با معاون توسعه و فناوری رسانه در خصوص انتخابات
27 خرداد ، 1403

رسانه ملی قرار است در فرصت کوتاه دو هفته‌ای باقیمانده ضمن تولید برنامه‌های مختلف درباره انتخابات، میزبان نامزدهایی باشد که بخشی از موفقیت خودشان را در بازنمایی برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی‌شان در قاب رسانه ملی می‌بینند. برای اطلاع از کم و کیف حضور این معاونت در مأموریت رسانه ملی با علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه که در رأس طراحی‌های فنی و ساختاری این انتخابات قرار دارد گفت‌وگو کردیم.

همراه با علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه

آمادگی فنی رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری

 

هشتم تیر ماه امسال چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و رسانه ملی قرار است در فرصت کوتاه دو هفته‌ای باقیمانده ضمن تولید برنامه‌های مختلف درباره انتخابات، میزبان نامزدهایی باشد که بخشی از موفقیت خودشان را در بازنمایی برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی‌شان در قاب رسانه ملی می‌بینند؛ رویدادی که نقطه کلیدی و حساسش در برپایی مناظره‌ها و برنامه‌های زنده گفتگو با نامزدها شکل می‌گیرد. معاونت توسعه و فناوری رسانه که در رأس طراحی‌های فنی و ساختاری پوشش و اطلاع‌رسانی انتخابات در رسانه ملی قرار دارد این بار نیز مأموریت حفظ، نگهداشت و تأمین زیرساخت‌های فنی را برعهده گرفته است. برای اطلاع از کم و کیف حضور این معاونت در مأموریت رسانه ملی با علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه که در رأس طراحی‌های فنی و ساختاری این انتخابات قرار دارد گفت‌وگو کردیم.

شروع کار این معاونت در ستاد انتخابات رسانه ملی از کجا شکل گرفت؟

نقش معاونت توسعه و فناوری نگهداشت زیرساخت فنی سازمان و توسعه مورد نیاز حسب راهبرد‌هایی است که در سازمان تعیین می‌شود. در بحث انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ابتدا باید نگاه مجزایی داشته باشیم به کل فعالیت‌هایی که رسانه ملی در این سه هفته می‌خواهد انجام دهد که چگونه این کار امکان‌پذیر است. این پیشرفتی است که در طول این سال‌ها به وجود آمده است. مخاطبی که نگاهش به برنامه‌های تلویزیون و رادیوست و بخشی از نگرشش نسبت به نامزدها را می‌خواهد از آنتن رسانه ملی دریافت کند انتظار برنامه‌ای با کیفیت و بدون مشکل فنی را دارد که این وظیفه برعهده ما گذاشته شده‌ است.

در واقع این مأموریت برای شما چالشی بود که در زمان کمی که در اختیار دارید نیازهای فنی معاونت‌های مختلف را چگونه برآورده کنید؟

اگر مأموریت‌های رسانه ملی را در دو سطح فوقانی و میانی (آنتن) در نظر بگیریم معاونت توسعه و فناوری باید در هر دو سطح حضور داشته ‌باشد. در سطح فوقانی رئیس سازمان راهبردهای کلان رسانه را بیان می‌کند و مأموریت معاونت‌ها بر اساس این سیاست‌ها و راهبردها تعیین می‌شود. سطح میانی نیز محل ظهور و بروز این سیاست‌هاست که روی آنتن رفته و مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود. معاونت توسعه و فناوری باید ضمن نگهداشت زیرساخت در همه حوزه‌ها نیازهای مأموریتی معاونت‌های درگیر در انتخابات را نیز تأمین کند.

نیازهای مأموریتی معاونت‌های درگیر را چگونه تأمین کردید؟

با مشخص شدن تعداد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مرکز تولید و فنی معاونت سیما اولین گام را برای آماده‌سازی استودیوها برداشت و بدیهی است که بخش مهمی از تأمین تجهیزات، به‌روزرسانی امکانات و رفع نواقص مربوط به برق و سیگنال‌رسانی برعهده ما گذاشته شد. این درحالی است که معاونت صدا، سیاسی، معاونت فضای مجازی، مرکز صیانت، معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی و مرکز همایش‌های صدا و سیما بنا به مأموریتشان باید به‌روزرسانی می‌شدند.

نقش شما برای انجام این مأموریت چه بود؟

زیرساخت‌های معاونت صدا برای راه‌اندازی رادیو انتخاب را تقویت کردیم. بی‌سیم‌‌ها و مانیتورهای مرکز صیانت را تقویت کردیم. تجهیزات تپه صبا در معانت سیما را به‌روزرسانی و تجهیزات برق در محوطه معاونت سیما را بررسی کردیم. معاونت فضای مجازی همچون دوره قبل انتخابات ریاست‌جمهوری به تعداد نامزدها استودیو تعبیه کرده که نیازهای تجهیزاتی آن استودیوها را نیز برآورده کردیم. معاونت سیاسی هم نیاز به تجهیز ویدئووال و پهنای باند اینترنت داشت که برایشان تأمین کردیم.

آنچه در تحقق این نیازها برایتان مهم است چیست؟

ما همیشه رویدادها را از دو منظر بررسی می‌کنیم. ابتدا برایمان ارائه خدمت به معاونت‌ها و بخش‌های مختلف سازمان اهمیت دارد که نیازهای عوامل اجرایی در حوزه فنی برآورده شود و دوم موضوع پایداری فنی است. این بخش برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. همکاران ما باید در زمان این مأموریت از ابتدا تا پایان برنامه‌های انتخابات و البته روز برپایی انتخابات فضای فنی رسانه ملی را پایدار نگه دارند. علاوه ‌بر کنترل تجهیزات مواردی مانند برق، تهویه، اینترنت و سیگنال‌رسانی باید تحت نظر باشد تا همچون گذشته با پایداری در سیگنال ‌رسانی، نئودال و واحد سیار HD و ارتباطات زنده تلویزیونی این مأموریت نیز در معاونت توسعه و فناوری رسانه به‌خوبی به سرانجام برسد.

در حوزه استودیوها نیز به‌روزرسانی انجام شده‌است؟

باتوجه به نیاز معاونت سیما استودیوهای 11 و 15 را تجهیز و به‌روز رسانی کردیم. برگزاری مناظره در این استودیوها یکی از حساس‌ترین مقاطع برای مرکز تولید و فنی‌ سیما است که با همراهی معاونت توسعه و فناوری به‌بهترین نحو انجام خواهد شد.

در بحث تأمین تجهیزات و زیرساخت‌ها چقدر آماده هستید؟

معاونت توسعه و فناوری مانند قطار در حرکت همواره در حال تجهیز و به‌روزرسانی است. ما منابع محدودی داریم که در مأموریت‌های مختلف آن‌ها را جابه‌جا و مدیریت دارایی می‌کنیم.  در تلاشیم باتوجه به داشته‌هایمان، بیشترین آرایش فنی را ترسیم کنیم. نیازهای تجهیزاتی استودیوها را از داشته‌هایمان تأمین و موارد مصرفی مانند بی‌سیم و تجهیزات مصرفی را در صورت نیاز خریداری می‌کنیم.

و با آمادگی کامل در این رویداد حضور دارید؟

این معاونت همواره به ‌نحوی پیش رفته که نگذارد نقص و مشکلی برای سایر معاونت‌ها و بخش‌هایی که با آنها مرتبط است به وجود بیاید. ما فرایند پیچیده و حساسی را در اینجا ترسیم کرده‌ایم که با اتکا به تجاربی که سال‌ها در حوزه فنی داریم این مرحله را نیز به سلامت پشت سر می‌گذاریم.

 

 

اخبار مرتبط
تلفن : 02122162020 - 162
مکاتبات الکترونیکی : help@irib.ir
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر(عج)، جام جم، ساختمان معاونت توسعه و فناوری رسانه
شبکه های سیما
شبکه یک
شبکه دو
شبکه سه
شبکه چهار
شبکه پنج
شبکه شش
شبکه هفت
شبکه قرآن
شبکه مستند
شبکه نمایش
شبکه افق
شبکه ورزش
شبکه پویا
شبکه سلامت
شبکه نسیم
شبکه امید
شبکه نهال
شبکه تماشا
شبکه ایران کالا
شبکه های صدا
رادیو آوا
رادیو اقتصاد
رادیو ایران
رادیو جوان
رادیو فرهنگ
رادیو قرآن
رادیو ورزش
رادیو پیام
رادیو گفتگو
رادیو تلاوت
رادیو تهران
رادیو سلامت
رادیو صبا
رادیو معارف
رادیو نمایش
شبکه های استانی
آبادان
تبریز
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
خراسان جنوبی
خراسان رضوی
خراسان شمالی
خلیج فارس
خوزستان
زنجان
سمنان
سیستان و بلوچستان
شبکه شما
فارس
قزوین
قم
لرستان
مازندران
مرکزی
مهاباد
کهگلویه و بویر احمد
کیش
گلستان
گیلان
یزد

طراحی و پیاده سازی توسط امور وب سایت ها، اداره کل فناوری اطلاعات