
معاونت توسعه و فناوری رسانه با هدف پوشش بهتر تصاویر راهپیمایی مردم شریف تهران، اقدام به سرویس دهی همزمان در تهران، مراکز و همچنین پوشش بین المللی این مراسم کرده است.
حضور حوزه فنی در نمایش راهپیمایی 22 بهمن
به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، با توجه به برگزاری مراسم یوم الله 22 بهمن در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، معاونت توسعه و فناوری رسانه با هدف پوشش بهتر تصاویر راهپیمایی مردم شریف تهران، اقدام به سرویس دهی همزمان در تهران، مراکز و همچنین پوشش بین المللی این مراسم کرده است. این گزارش بخشی از فعالیت ها و اقدامات ادارات کل این معاونت است که در ادامه به آن می پردازیم.
سیگنال رسانی
اداره کل ارتباطات زمینی و ماهوارهای، با بهرهگیری از تمام امکانات و تجهیزات خود و ارائه پهنای باند موقت بر روی ماهوارهها بر اساس زیرساخت موجود در مراکز، به سرویسدهی همزمان به بیش از 9 واحد SNG در تهران و 33 مرکز پرداخت. همچنین، پوشش بینالمللی این مراسم نیز با ارسال بر روی ماهواره انجام شد. همچنین پهنای باند موقتی برای این مراسم بر روی ماهواره از قبل هماهنگ شده و بر اساس کاربریهای تعریف شده برای هر سیستم، ارسال، تخصیص و مدیریت فرکانس انجام شد. در طول کل پوشش مراسم، تمامی تدابیر لازم در بهرهبرداری مناسب و رضایت اپراتورهای ماهوارهای و تمامی بهرهبرداران، و همچنین جلوگیری از وقوع هرگونه تداخل فرکانسی احتمالی، اتخاذ شد.
همچنین، تمامی واحدهای SNG در تهران، صبح ۲۱ بهمن تست جلوگیری از تداخل فرکانسی را روی ماهواره مورد نظر انجام دادند و SNG های مراکز نیز تا عصر روز ۲۱ ام تست شدند تا برای روز 22 بهمن پهنای باند مورد نیاز محاسبه و در اختیار آنها قرار گیرد. در طول برنامه، کلیه واحدهای ارتباط زنده نیز تحت نظارت بوده تا هیچ مشکلی از حیث نویز، کاهش یا افزایش توان رخ ندهد.
از دیگر فعالیت های این اداره کل می توان به: آماده سازی و تست و تنظیم 8 لینک 1+1 ماکروویو پرتابل، آماده سازی 6 دستگاه انکودر HD، نصب و راه اندازی لینک ماکروویو و کابل کشی فیبر نوری برج میدان آزادی، نصب تجهیزات مورد نیاز در سالن فایبر جهت دریافت سیگنال، تجهیز و راه اندازی لینک پرتابل در ساختمان مخابرات میدان امام خمینی (ره)، ارتباط زنده با 33 مرکز بصورت همزمان در بستر ارتباطات STM-1 با پخش مرکزی و برقراری بستر ارتباط بی سیم و تجهیز خودروها به این سیستم، اشاره کرد.
پخش
در اداره کل فنی پخش اقدامات متعددی به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات صدا و تصویر انجام شد که می توان به تهیه قاب 33 تایی صدا و سیمای استان ها و در اختیار قرار دادن آن به شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی برای انتخاب مراکز مورد نظر و همچنین استفاده از این قاب تصویری بر روی خروجی برخی از شبکه ها اشاره کرد. همچنین در این ایام، قاب9 و 12 و 16 تایی از محل ها و نقاط تعیین شده در مسیر راهپیمایی سطح شهر تهران و در اختیار قرار دادن آن به شبکه های تلویزیونی (معاونت های سیما، صدا، برونمرزی وسیاسی) برای انتخاب محل مورد نظر هر شبکه و همچنین استفاده از این قاب ها بر روی خروجی برخی از شبکه های تلویزیونی تهیه شد.
ارائه خطوط صدا و تصویر مورد نظر شبکه های مختلف تلویزیونی از مراکز 33 گانه و محل های 16 گانه تهران به تمام معاونت های سازمان (سیما، صدا، برونمرزی، استانها و سیاسی)، آماده سازی فضایی در ساختمان پخش مرکزی با هدف دریافت بهینه تصاویر هوایی دریافتی از اماکن تعیین شده در مسیر راهپیمایی تهران، دریافت تصاویر زنده ارسالی از بالگرد، ریز پرنده ها و دوربین های کابلی بکارگیری شده در مسیر راهپیمایی شهر تهران، آماده سازی سیستم ضبط 8 کاناله صدا و تصویر HD بصورت مستقل از شبکه LAN جام جم و ضبط خطوط دریافتی از مراکز استانها و نقاط سطح شهر تهران و همچنین تصاویر هوایی ارسالی بر اساس درخواست شبکه های سیما، اداره کل پخش اخبار سیما و شبکه خبر، دریافت و تحویل 15 خط رادیویی و صدای اختصاصی به منظور پخش مستقیم 12 شبکه رادیویی و ایجاد تمهیدات و ارتباطات لازم برای سیستم تاخیر انداز و همچنین در اختیار قرار دادن تصاویر 33 قاب مراکز و 12 قاب تهران به نودال رادیو برای شبکه های رادیویی، بخش دیگری از تلاش های اداره کل فنی پخش در این روز بود.
ویژگی مهم در ارائه خدمات تصویری به شبکه های سیما در سال 1402این است که با نصب فرستندهRF (DVBT) در نودال مرکزی و ارسال تصاویر 33 قاب مراکز و چند قاب تهران برای هر شبکه ، کلیه شبکه ها این تصاویر را هم زمان و با کیفیت خوب تا پایان مراسم برای استفاده خروجی شبکه در اختیار داشتند که در مجموع بالغ بر 628 ارتباط با مدت زمان 1729 دقیقه از 18 شبکه تلویزیونی و بیش از 3200 دقیقه ارتباط رادیویی انجام شد.
تصویر برداری هوایی
برنامه ریزی به منظور تصویربرداری هوایی از ویژه برنامه های دهه فجر سال 1402 از چند هفته قبل در دستور کار واحد پشتیبانی و خدمات هوایی معاونت توسعه و فناوری رسانه قرار گرفت، لذا به منظور اخذ مجوزهای لازم از مراجع نظامی و انتظامی در زمینه صدور امریه تخصیص بالگرد و مجوز پرواز به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران و مراکز استانی مکاتبات و جلسات متعدد برگزار شد.
در این راستا در تهران در مراسم سالروز ورود امام خمینی(ره) در روز پنجشنبه 12 بهمن از فرودگاه مهرآباد تا مرقد مطهر امام خمینی (ره)، مراسم مهمانی لاله ها در روز پنجشنبه 19 بهمن در تهران و گلزار شهدای 14 مرکز استان و همچنین مراسم راهپیمایی 22 بهمن در تهران و 20 مرکز استان، با چندین پرواز بالگرد تصویربرداری های هوایی در دستور کار این واحد قرار گرفت.
تصویربرداری هوایی در تهران به وسیله پهپاد در 3 نقطه از مسیر راهپیمایی شهر تهران حدفاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی به صورت زنده به تعداد بیش از 20 سورتی و همچنین کلیه مراکز استانی و شهرستان ها یک فروند پهپاد اقدام به ثبت و ضبط تصاویر نمودند.
همچنین ادارهکل فنی صدا و تصویر نیز با همکاری ادارهکل فنی پخش واقع در ساختمان پخش 9 دی با گزینش تصاویر هوایی دریافتی از نقاط مختلف، این تصاویر را برای پخش نهایی به نودال مرکزی تحویل دادند.
در این فرآیند یک تیم از عوامل کارگردانی، تدوین و فنی از اداره کل فنی صدا و تصویر با سیستم یکپارچه شامل سوییچر، تدوین و رکوردر تصویر، بهترین تصاویر را آماده و به نودال مرکزی ارسال کردند.
انتشار
گفتنی است، در این روز تمامی پرسنل شیفت ایستگاه های پرقدرت رادیویی و تلویزیونی در حدود 200 ایستگاه در تهران و استان ها نیز در زمان راهپیمایی در حال آماده باش بودند و تمامی فرستنده ها با حداکثر قدرت، انتشار سیگنال داشتند. همچنین از آنجایی که در هر شهرستان عموما حدود 30 ایستگاه تلویزیونی و رادیویی اف ام مختلف قرار دارد، تمامی اکیپ های فنی و تعمیراتی در اداره کل فرستنده های رادیویی و تلویزیونی در استان تهران شامل مهندسین و تکنیسین های فنی به شهرستان های مختلف اعزام و در محل آن شهرستان آماده رفع اشکالات احتمالی بودند.
مونیتورینگ جامع
در این روز، پایش چرخه سیگنال رسانی از تولید، انتقال و انتشار در مونیتورینگ جامع با هدف دریافت بدون اختلال شبکه های تلویزیونی و رادیویی توسط مخاطبین و پاسخ گویی شبانه روزی تلفن 162 فنی در اداره کل ارزیابی فنی صورت گرفت.
امور پشتیبانی سخت افزار و شبکه اداره کل فناوری اطلاعات نیز در راستای خدمات رسانی فناوری اطلاعات به کاربران سازمان با پاسخگویی ۲۴ ساعته تلفنی (2020) و پیگیری درخواست های ثبت شده در سامانه امداد خدمات سازمان help.irib.ir فعالیت داشت.