هنگامی که رادیو و تلویزیون به عنوان صنعتی نوظهور، بهتدریج در حال گسترش در سرتاسر پنج قاره و تسخیر جهان بود، درکشور ما نیز مهمانی عزیز و گرامی خوانده شد. این مهمان جدید علاوه بر پایتخت، راه دورترین نقاط کشور را پیش گرفت و به عضوی ثابت در خانواده هر ایرانی تبدیل شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شاید کمتر کسی تصور میکرد که روزی صنعت رسانه در جهان چنان رشد کند و گسترش یابد که درکنار موضوع آموزش، سرگرمی و خدمترسانی به آحاد جامعه در حوزههای مختلف، به عنوان یک صنعت فراگیر رخنمایی کند و از سوی دیگر به عنوان ابزاری در دست دولتها برای ترسیم نقشهراه، راهبردها و بهرهبرداری از آن در عرصه تبلیغ، ترویج و القای تفکرات سیاستمداران به مردم کشور و یا به دیگر کشورهای جهان قرار بگیرد.
دراین میان نباید از نقش مطالبهگرانه مخاطبان برای خلق فناوریهای جدید و نوظهور غافل ماند؛ نقشی که خود، موتور محرکه حرکت در زمینه خلق، تولید یا بهکارگیری فناوریهای روز دنیا و استفاده از آن شد.
رسانهملی نیز که از این چرخه تغییر مستثنا نبوده و همواره کوشیدهاست تا با روزآمدی در حوزه فنی و فناوری، نقشی شاخص در عرصه برودکسترهای جهانی ایفا کند، تلاش دارد تا با ریلگذاری مسیر و بستر دستیابی به توفیق و ترسیم راهبردهای هوشمندانه ضمن استفاده از دستاوردهای جهانی این صنعت، با تکیه بر داشتهها، اندوختهها و بهرهبردن از سرمایههای ذاتی خود یعنی متخصصان و کارشناسان این حوزه، گامیبلند در این وادی بردارد.
اکنون که رسانهملی به واسطه تغییر در اندیشههای بلندش، فصلی تازه را تجربه و رختی نو بر تن کردهاست و به واسطه تغییر در ساختار وجودی حوزههای مختلف آن، با علیرضا شریفی، معاون توسعهوفناوری رسانه که از جمله معاونتهای پرتغییر و شاخص رسانهملی در ساختار جدید است، گفتوگو کردهایم که در ادامه تقدیم میشود.
هویتمحوری و عدالتگستری، محور دستاوردهای مهم حوزه پیام و زیرساخت
علیرضا شریفی ابتدا به دو برنامه کوتاهمدت و بلندمدت ترسیم شده در دوره تحولی جدید رسانه ملی به منظور ترسیم نقشهراه و ساماندهی امور در این معاونت اشاره و تصریح کرد: در گام نخست و در دوره جدید که خطمشی سازمان بر پایه دو موضوع هویتمحوری و عدالتگستری بنا شدهاست، ما نیز به واسطه حضور در حوزه فناوری سازمان باید نقش خود را ترسیم و منطبق با این سند مشخص کنیم؛ چراکه این دو موضوع، محور دستاوردهای زیادی در حوزههای مختلفی چون پیام و زیرساخت خواهدبود. علاوه بر آن کوشیدیم تا چشمانداز سند توسعهای هفتم کشور و نیز شعار سال مقام معظم رهبری در موضوع مهار تورم و رشد تولید و همچنین سیاستگذاریهای راهبردی معاونت را نیز در شیوه برنامهریزی و تصمیمگیریها دخالت دهیم.
وی ادامه داد: تلاش برای نوآوری، ایجاد تحول و بهبود مستمر اوضاع از پایههای اساسی پویایی و بالندگی فردی و جمعی است که اهمیت و ضرورت آن در وضعیت کنونی مجموعههای فرهنگی و رسانهای بیشازپیش نمایان شدهاست.
شریفی از نزدیکی بیش از پیش صنعت بزرگ رسانه، فناوریهای IT و فناوریهای مخابراتی در کنار هم برای تشکیل زیستبومی سخن گفت که مخاطب رسانه در آن از درگاههای مختلف و متنوع موجود در عرصه فناوری میتواند به خدمات و محتوا، بدون قید زمان، مکان و تجهیز دسترسی داشتهباشد.
وی در ادامه افزود: این زیستبوم در تلفیق فناوریهای برودکست، IT و مخابرات، با افزوده شدن مهارتهای حرفهای حوزه نرمافزار و هوش مصنوعی به فضای تولید، مدیریت و توزیع محتوا پیچیدهتر نیز شدهاست. با توجه به تغییرات مستمر و سریع فناوریهای زیرساخت IT، نرمافزار و هوش مصنوعی، دوره عمر فناوریهای مورد استفاده در صنعت رسانه بسیار کوتاهتر از قبل شده است و این مسئله، چارچوبی برای طراحی راهبرد مدیریت فناوری میطلبد که بتواند در برابر تغییرات محیط، بسیار منعطف و پاسخگو باشد.
معاون توسعه و فناوری رسانه همچنین از نقش و جایگاه رسانهملی نیز سخن گفت و افزود: رسانه ملی با توجه به نقش و جایگاه خود و وظایفی که بر عهده دارد در این برهه حساس و سرنوشتساز نیازمند طراحی دقیق مسیر حرکت خود در زمینه اهداف انقلاب اسلامی است؛ تا از سویی نقش محوری خود را در قبال رشد و تکامل نظام اسلامی ایفا کند و از سویی با رقبای جدید که عموماً در اردوگاه دشمنان و معاندان نظام و انقلاب قرار دارند، مقابله و در این رویارویی و جنگ فرهنگی، «مرجعیت رسانهای» خود را حفظ کند. در چنین اوضاعی محدودیت منابع و امکانات اقتضا میکند با نگاهی جامع و آیندهنگر، اولویتهای رسانه را با توجه به اهداف و مأموریتهای آن تعیین کنیم و با سوق دادن امکانات و منابع بهسوی اولویتهای اساسی و پرهیز از ورود در فعالیتهای فرعی و غیرضروری، بازدهی و بهرهوری منابع را در نیل به اهداف و آرمانها افزایش دهیم.
وی افزود: برای این منظور اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی مکلف شد تا سند تحولی متناسب با محورهای مذکور استخراج کند که با تلاش و زحمت همکاران، این سند آماده شد و اکنون از جمله اسناد بالادستی محسوب میشود که به تبع تطبیق طرحهایی متناسب با آن از وظایف ادارات کل معاونت توسعه و فناوری رسانه است.
صداوسیما نیازمند رویکردی تحولگرا در همه ابعاد
شریفی، سازمان صداوسیما را نیازمند رویکردی تحولگرا در ابعاد مختلف دانست و گفت: این تحول مستلزم برنامهریزی، تلاش، مجاهدت و عزم راسخ برای ارتقای اثربخشی و کارآمدی سازمان صداوسیماست تا رسانه ملی را به رسانهای جهانی برای تحقق آرمانهای خود تبدیل کند. بر این اساس در«سند جامع فنی معاونت توسعه و فناوری رسانه» ابتدا بر اساس آسیبشناسی اقدامات صورت گرفته و سپس آیندهنگری در حوزه فناوری رسانه مطابق با نیازهای آتی سازمان، عرصههای اصلی و نقشهراه معاونت توسعه و فناوری رسانه برای یک دوره پنجساله تعیین شدهاست.
وی توجه به ساختار شبکه ملی اطلاعات، تعامل و حضور موثر در این شبکه را از جمله موضوعات مهم در تدوین سند جامع فنی معاونت توسعه و فناوری رسانه بر شمرد و گفت: بر اساس مصوبه اول جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات بهعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکهای مبتنی بر شبکه اینترنت به همراه سوئیچها و مسیریابها و مراکز داده است، بهصورتی که درخواستهای دسترسی داخل کشور برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری میشوند بههیچوجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکههای اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود. بنابراین ضروری است برنامه جامع معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز بر اساس رعایت الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات تدوین شود تا بتوان تعامل حداکثری را میان زیرساختهای رسانه ملی و شبکه ملی اطلاعات ایجاد کرد.
تلاش برای ارائه تصاویر با کیفیت مطلوب بدون صرف هزینه
معاون توسعه و فناوری رسانه به دو موضوع پوشش و کیفیت به عنوان عوامل ملموس در تنظیم سند جدید با توجه به رسالت ذاتی و وظیفه دیرینه این معاونت در توسعه و نگهداری از زیرساختها اشاره کرد و گفت: در این راه تلاش داریم تا با ارائه تغییراتی در چیدمان برنامهها در TS ها و ایجاد تغییر رقابت کیفیسازی میانSD وHD و تغییر آن بهHD و 4K تلاش کنیم تا مخاطبان با استفاده از گیرندههای موجود و بینیاز از صرف هزینههای گزاف برای تهیه دستگاههای دیجیتالی HD HEVC موجود در بازار بیشترین کانالهای HD را دریافت و به تصاویر با کیفیتتری دست پیدا کنند.
شریفی ادامه داد: این امر خود ترجمان عدالتمحوری در این حوزه است و به نوعی بزرگترین دستاوردی است که در دل این سند نهفته شده و قطعا بیشترین تغییر در این مسیر، در حوزههای مختلف فنی مانند هداند پخش زمینی و ماهوارهای، فرستندهها بوده و ادارت کل متفاوتی درگیر این سیاستگذاری خواهندبود.
ارتقای تجهیزات چرخه تولید در مراکز
وی از نگاه ویژه و عزم معاونت توسعه و فناوری رسانه بر احیای مراکز استانی صداوسیما و ارتقای تجهیزات چرخه تولید در مراکز استانها بر اساس روش مذکور خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا با آسیبشناسی اولیه و در اولویت قراردادن چرخه تولید، گامی مهم در راه ارتقای تجهیزات تولید مراکز برداریم که از جمله آنها میتوان به تجهیزات تصویربرداری، واحدهای سیار و ناوگان SNGهای کیفیت HD مراکز نام برد. همچنین در حوزه ابزارهای تولید می-توان به ابزارهای متحرک شامل ریزپرندهها، ابزارهای سیگنالرسان متحرک مانند اویوستها و سولیتورها اشاره کرد که در دستورکار قرار گرفتهاست.
پایتختنشینان تصاویر تلویزیونی و رادیویی بهتری دریافت خواهند کرد
شریفی از احیای طرحهای کاربردی و راهبردی سازمان بهصورت ویژه در سال 1402 و دریافت تصاویر بهتر در پایتخت پس از شروع بهکار سیگنالرسانی از برج میلاد نیز سخن به میان آورد و گفت : بیش از 15 سال از احداث برج میلاد میگذرد، ولی سهم سازمان صداوسیما در آن دیده نشده بود که این مهم محقق شدهاست.
وی ادامه داد: طرحهای دیگری را نیز در مد نظر قرار دادهایم مانند پست برق 63 که با توجه به توسعه سازمان صداوسیما در درون واحدهای ستادی از جمله دغدغههای ما محسوب میشود و در سند مذکور نگاهی پررنگ به آن شدهاست. همچنین در مراکز استانی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، همدان و ... چندین سال از آغاز نوسازی گذشته و هنوز عملیات مربوط به سرانجام نرسیده است. تلاش داریم تا تصمیم عاجلی برای آنها اتخاذ و لحاظ شود.
معاون سازمان صداوسیما نقطه ابتکار معاونت خود در حوزه ستادی را برگزاری جلسات متعدد با دیگر معاونتها، احصای نیازها و اولویتهای آنان در سال جاری، آسیبشناسی و در دستور کار قرار دادن این موضوعات دانست و گفت: در واحدهای ستادی بیشترین حوزه عملکردی به جهت حجم عملیات و ماموریت آنتن، در معاونتهای سیما و سیاسی خواهدبود.
پاسخی به موضوع کاهش ظرفیت سرمایه انسانی متخصص در حوزه فنی رسانه
شریفی در خصوص ساختار جدید معاونت و کاهش ظرفیت سرمایه انسانی متخصص در حوزه فنی رسانه نیز سخن گفت و یادآور شد که هیچ موضوعی در عالم بهصورت 100 درصدی فرصت یا تهدید محسوب نمیشود.
وی اضافه کرد: در علم مدیریت توجه کردن بیش از حد به نقطه قوت، میتواند نقطه ضعف محسوب شود. اعتقاد دارم در سازمانی که بر اساس قانون، پخش رایگان برای آن منظور شدهاست و بودجه کافی در اختیار ندارد، طبعاً برای تجدید قوا در ساختار، تغییر و روزآمدی و آرایش متناسب با دریافتیها، مستلزم کارشناسی عمیق و آسیبشناسی دقیق است که از این منظر ادغام برخی از ادارات کل در دستور کار مرکز طرح و برنامه قرار گرفت که با بخشی از آن موافق و با بخشی دیگر مخالفم.
معاون سازمان صداوسیما همچنین افزود: در بخش عملیاتی نیز ضمن موافقت و همراهی با سیاستهای کلان سازمان، تلاش کردیم تا همراه و همگام باشیم، اما اینکه کاهش سرمایه انسانی و نیروی متخصص تهدید یا فرصت تلقی میشود، نیازمند زمان برای بازخورد نتایج کار هستیم.
شریفی ادامه داد: هر چقدر سهم جراحی بیشتر باشد احتیاج به زمان بیشتری برای ترمیم خواهیم داشت و مرکز طرح و برنامه در خصوص آوردههای اقتصادی آن برای سازمان صداوسیما، بهتر میتواند اظهار نظر کند. ما در حوزه فنی نمیتوانیم به تنهایی تعبیری از این تغییر ساختار ارائه دهیم و با توجه به اینکه در ابتدای این راه قرار داریم با بازخورد انتقادی و اعتراضی مواجه شدهایم.
افراط در جذب نیرو موجب تفریط و کاهش نیروی متخصص نشود
معاون توسعه و فناوری رسانه، بازنشستگی و عدم جایگزینی را به عنوان یکی از عوامل مواجه شدن این معاونت با کاهش نیروی انسانی در حوزه فنی سراسر کشور برشمرد و گفت: سوءمدیریت یا نگرش متفاوت در الگوها موجب شده تا سازمان رشد فزایندهای داشتهباشد که مشکل پرداخت حقوق و دستمزد را برای سازمان به ارمغان آوردهاست. با این حال امکان سرمایهگذاری در حوزههای تولید، توسعه، بازسازی و ترمیم باقی نمیماند.
شریفی ادامه داد: در چنین موقعیتی اگر تغییری در الگو و یا ساختار بهوجود نیاید حیات سازمان با مشکل مواجه خواهدشد و باید که همه ما در حد توان به سازمان کمک کنیم. از سویی دیگر نباید این افراط در جذب نیرو موجب تفریط و کاهش نیروی مورد نیاز و متخصص شود.
خلاقها شناسنامهدار میشوند
وی از علاقه و تلاش مجموعه خود برای کشف، استخراج و تشویق همکاران خلاق حوزه فنی که داوطلبانه و بر اساس میل و رغبت خود پا پیش نهاده و ایدههای نو و خلاقانه ارائه دادهاند اشاره کرد و گفت: ضمن حمایت از طرحهای آنان و تبدیل فکر به محصول نهایی تلاش داریم تا با معرفی آنان از طریق درگاههای اطلاعرسانی معاونت به نوعی فرهنگسازی مناسبی در اغلب بخشهای مجموعه فنی سازمان بهوجود آوریم و در پی آن با حمایت از این طرحها و کاربردی کردن آنها بر اساس ضرورتهای رسانهای تعامل ارزشمندی با این عزیزان داشتهباشیم.
معاون رسانه ملی افزود: امیدواریم با ایجاد بانک مشخصات افراد خلاق در عرصه فنی سازمان و شناسنامهدار شدن آنان، گام موثرتری در راه شناسایی و استفاده شایسته از این ظرفیتهای سازمانی برداریم.
پیش بهسوی طرحهای کوتاهمدت و دوری از طرحهای بلندمدت
شریفی اجرای طرحهای محصولمحور با عمر اجرایی کوتاهمدت را که بلافاصله وارد چرخه تولید شود از جمله موضوعات پیشبینی شده در سند تحولی سازمان در حوزه فنی دانست و افزود: بهرهوری یعنی تطبیق ایده تا عمل.
وی ادامه داد: نباید یک ایده فقط رونمایی و سپس به دست فراموشی سپرده شود. مانند آنچه در برخی نشستهای فنی اتفاق افتاد و از طرحی رونمایی شد، ولی به تولید انبوه نرسید. در پی آن هستیم تا طرحها حتی اگر کوچک هم باشند عملیاتی شوند، مخصوصا طرحهایی که در فرستندهها یا مراکز ارائه میشوند و میکوشیم از هر طرح کاربردی که با سرمایهگذاری امکان بهرهوری آن در چرخه تولید تا پخش وجود دارد، حمایت کنیم و آن را به کار بگیریم.
فرصت زمانی برای همگرایی با خطمشیهای جدید
شریفی درباره تغییرات بنیادین و ساختاری در معاونت و فرصت زمانی لازم برای نمایش دستاوردهای دوره جدید نیز گفت: عموما در حوزه تغییرات بنیادین و با توجه به تغییرات ساختاری و مدیریتی که بهوجود میآید تخصیص یک فرصت تطبیقی امری اجتنابناپذیر و ضروری است؛ علیالخصوص در مجموعه معاونت توسعه و فناوری رسانه که این تغییر، ابعاد وسیعی همچون ادغام ادارات کل یا جابهجایی بیش از 28 مدیر و ساختار آن را با خود به همراه داشت که طبعا نیازمند یک فرصت زمانی برای همگرایی با خطمشیهای جدید است.
وی افزود: انتظار اینکه مجموعه معاونت توسعه و فناوری رسانه با توجه با این حجم از تغییرات و موضوعات ذکر شده در یک عرصه هفت یا هشت ماهه به یک خروجی ملموس دست پیدا کرده باشد خواسته ما نیز هست، ولی تحقق آن قطعا دشوار است.
ترغیب و تشویق مقامات استانی برای مشارکت در سیگنالرسانی
معاون توسعه و فناوری رسانه هدف خود از سفرهای استانی و امضای تفاهمنامه در سهماهه ابتدایی سال 1402 را تلاش برای جذب و مشارکت امکانات استانها در سیگنالرسانی دانست و گفت: تلاش برای تقویت و ارتقای هویت اقوام در مراکز استانها و زیستبوم جغرافیای کشورمان و موضوع عدالتگستری از منظر سیگنالرسانی، به زعم ما تجمیع و پوشش مناسب تعبیر میشود، اما فحوای شعار عدالتگستری از دیدگاه رسانه ملی قرارگرفتن رسانه در کنار مردم برای تحقق و توزیع یکسان امکانات و رفاه اجتماعی است.
وی ادامه داد: این موضوع پس از آسیبشناسیهای لازم و منطبق بر بودجهای که معاونت در اختیار دارد و برنامهریزی برای موضوعات مختلف فنی در مراکز استانی و نیز بر اساس شیب انجام و تحقق طرحها، توفیق خدمت به هر کدام از مراکز استانی مشخص میشود و طبعا امکان تخصیص بودجهای فراتر از آنچه ذکر شد محقق نیست. با ترغیب و تشویق مقامات استانی مبنی بر مشارکت در حوزه سیگنالرسانی یا تقویت سیگنال با بهکارگیری بخش کوچکی از بودجههای تخصیصی دولت به مراکز استانها به عنوان یار دوازدهم هیئت دولت در ارائه خدمت به مردم شریف کشورمان باشیم. امیدواریم در کنار تمام خدمات اجتماعی ارائه شده مانند آب، برق، گاز و ... سیگنال رسانه ملی یا ارتقای سطح پوشش سیگنال را نیز در سبد خدمترسانی آنان قرار دهیم.
بخش پیشران علمیکشور، همدوش و همراه بخش اجرایی
وی همچنین در باب همکاری و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی کشور در زمینه مشارکت در طرحهای صنعت رسانه گفت: همچنین باید مراکز علمی و دانشگاهی بر اساس رسالت خود که تعامل با حوزه صنعت و تکمیل این چرخه است در موضوعات جدید فناوریهای رسانهای ورود کنند و یاور ما در صنعت رسانه باشند. ما ضمن استقبال از این همکاری و اشتراک، آمادگی امضای تفاهمنامه و اجرای طرحهای مشترک با آنان را داریم. بخش پیشران علمیکشور باید همدوش و همراه بخش اجرایی در حل مسائل و مشکلات حوزه صنعت و در این مورد خاص صنعت رسانه باشد.
تلاش برای افزایش سیگنالرسانی به مناطق کمپوشش
معاون توسعه و فناوری رسانه، پوشش حداکثری را مستلزم ایجاد و احداث ایستگاه جدید، آنتن جدید و افزایش سیگنالرسانی به مناطق کمپوشش دانست و عنوان کرد: در دوره جدید معاونت توسعه و فناوری رسانه تلاش میکنیم تا با تغییراتی در شیوه طراحی و موضوع مورد انتشار، همچنین با توجه به امکانات موجود بتوانیم سطح پوشش را افزایش دهیم، اما در واقع پوشش حداکثری برای خدمتگزاری بیشتر به مردم، نیازمند بودجه مکفی برای خرید فرستندههای جدید است، چراکه راه یگانه است و راهحل نیز یگانه.
عملیاتی کردن فناوریهای جدید در چرخه تولید شبکهای خاص
شریفی تمام تمرکز معاونت را به حوزه فناوریهای جدید رسانهای مربوط دانست که براساس آن باید از محصولاتی بهرهبرداری و رونمایی شود که پیشتر در چرخه ورود کردهاند و افزود: از برخی فناوریها پیشتر رونمایی شده، ولی بهرهبرداری نشدهاست. در تلاشیم تا با دستور رئیس سازمان و هدف قرار دادن یک شبکه خاص، ضمن عملیاتی کردن این فناوریها، آنها را در چرخه تولید محصولات رسانهای قرار دهیم که این موضوع دشواریهایی همچون تعلیم و آموزش کاربران را به همراه دارد، اما با همت همکاران حوزه فنی این امر نیز محقق خواهدشد.
اثرگذاری حوزه فنی در ترویج ایمان و امید
معاون توسعهوفناوری رسانه سازمان صداوسیما، حوزه فنی را حوزهای اثرگذار در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در باب ایمان و امیدبخشی به جامعه بر شمرد و گفت:
ایمان داشتن به تواناییها و امید داشتن برای گذر از موانع و مشکلات جامعه، دو موضوعی است که ریشه در اعتقاد و انگیزه ما برای خدمترسانی به جامعه دارد. آنچه در قالب خدمت و در حوزه فنی رسانه به مردم ارائه میشود شاید چندان ملموس نباشد، اما تعهد و ایمان همکاران من در حوزه گسترده فنی رسانه، دو راهکاریاست که موانع را برطرف و توانمندی متخصصان فنی را ملموس و مشهود ساختهاست.
شریفی افزود: مقام معظم رهبری فرمودهاند که ما ابتدا باید باورمند باشیم به این خدمتگزاری و باورمند باشیم به اینکه خداوند به ما نظر لطف و عنایت دارد و پس از آن میتوانیم برای خدمت بیشتر امیدوار باشیم.
وی در خاتمه ضمن قدردانی و تجلیل از تلاشها، مجاهدتها و سختکوشیهای بیادعا و کمتر دیده شده همه همکارانش در حوزههای مختلف فنی رسانه ملی و در سراسر کشور، 22 تیر روز فناوری اطلاعات را گرامی داشت و به همه عزیزان در حوزههای مختلف از جمله فناوری اطلاعات، امنیت، زیرساخت و ..... صمیمانه تبریک و شادباش گفت و آنان را به پاس تمام زحماتشان شایسته بهترین درودها و سلامها دانست و آرزو کرد در مسیر خدمترسانی و اجابت رضایت خداوند منان و مخاطبان رسانه که سرمایه اصلی رسانهملی هستند همواره گام بردارند و در سنگر خدمترسانی پرتوان و پرتلاش بهسوی تحقق آرمانهای بلند رسانه ملی حرکت کنند.
مشروح خبر: https://www.pririb.ir/portal/NewsView/81782