به مناسبت هفته پژوهش، مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی از اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی بازدید کردند.
به مناسبت هفته پژوهش، مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی از اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی بازدید کرد و از طرح ها و ایده های نوین این اداره کل در حوزه مختلف فنی ابراز خرسندی نمود. به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، مهندس شریفی در این بازدید، ضمن تاکید بر لزوم انجام پژوهش های لازم و ارائه پیشنهادات و طرح های روزآمد، گفت: «سند تحول آماده شده و به عنوان اصلی ترین موضوع می تواند با پیاده سازی در تمامی واحدهای مختلف سازمان و معاونت، نیازهای فنی هر مجموعه را مشخص کند. وی افزود: ایده های نو در چرخه تولید تا پخش می تواند دگرگونی ایجاد کند. سیگنال رسانی های جدید با پویایی خود ما را از برودکست به شبکه های نقطه زن خواهد رساند تا در داده ها و مدیا امکان دسترسی به جزئیات داشته باشیم و امیدواریم گشایش و رهایی از تنگنای اقتصادی، مشکلات زیرساختی ما را در سراسر کشور رفع کند. معاون توسعه و فناوری رسانه با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیق نیاز به هوش آرام و تسلط برای فرایند پیچیده حل مسائل دارد، گفت: «این بهره هوشی را بحمدالله در این مجموعه شاهد هستیم و با این عزیزان می توان مسیر تحول را پیش برد. ما نیز در حد توان از طرح ها و ایده های نو در این اداره کل حمایت می کنی. وی همچنین از تحول به عنوان یک امر بسیار پیچیده یاد کرد که بایستی به صورت مویرگی در داخل تمام مجموعه ها وارد شود و با دید مدیریتی مناسب به سمت حل مسائل و مشکلات برود. در این دیدار، همکاران اداره کل تحقیقات و جهادخودکفایی نیز پروژه هایی که با هدف بوم سازی در این اداره کل مورد پژوهش و اجرا قرار گرفته اند را معرفی و تشریح کردند. از جمله این پروژه ها می توان به پروژه شبیه سازی چرخه تولید تا توزیع و دریافت همراه با کاهش نرخ بیت و حفظ کیفیت اشاره کرد.در ادامه همکاران این اداره کل نیز در دیدار صمیمانه با معاون توسعه و فناوری رسانه، دغدغه ها و نیازهای خود و مجموعه را در حوزه پژوهش بیان کردند.
به همین منظور گفتگویی را با دکتر محی الدین مرادی مدیرکل تحقیقات و جهاد خودکفایی به مناسبت روز پژوهش انجام دادیم.
در ابتدا ضمن معرفی ساختار و فعالیت این اداره کل، مهمترین اقدامات این اداره کل را بفرمایید.
اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی مأموریت دارد در حوزه هایی همچون رصد فناوري، مطالعه پیوسته تغییرات صنعت رسانه، بررسی استانداردهاي جهانی و اسناد بومی، انجام پژوهشهای کاربردی در فناوریهای صنعت رسانه، تمرکز بر پژوهشهای راهبردی در حوزه فنی، بهرهگیری از دانش و خلاقیت و نوآوری، تدوین استانداردها، ارائه راهکارهای خوداتکایی و کاهش وابستگی سازمان به شرکت های خارجی و تجهیزات و سامانههاس استراتژیک آنها، نسبت به تدوین نقشه راه فناوری رسانه و تقویت بومی زیرساختهای فنی اقدام نماید.
از جمله موارد دیگر می توان به تدوین اسناد بومی کاربری و بهینهسازی گردش کاری حوزه فناوری رسانه اشاره نمود. در این اداره کل رصد رویدادهای صنعت برودکست به صورت مستمر انجام و در نهایت گزارشات به صورت بولتن، مقاله، کتاب و سمینارهای علمی ارائه می گردد. همچنین ارتباط با مجامع علمی و فنی و متخصصان حوزه فناوری رسانه در داخل و خارج کشور نیز از دیگر ماموریتهای این اداره کل است.
با توجه به اینکه این اداره کل در بروز رسانی صنعت رسانه و نیازهای فناورانه سازمان صدا و سیما نقش به سزایی ایفا می کند، درخصوص فعالیت های کارشناسان و نیروهایی که در این زمینه کار تحقیقاتی و علمی می کنند توضیحاتی بفرمایید.
با توجه به تخصص و تجربه کارشناسان این اداره کل که اغلب از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکترا از دانشگاههای برتر کشور هستند، در دوران تحولی جدید تلاش شده است انجام فعالیت های پژوهشی کاربردی در دستور کار این اداره کل قرار گیرد. در دوران جدید رویکرد اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی کمک به انجام هر چه بهتر وظایف سایر ادارات کل و ایجاد یک بازوی مشورتی و کارشناسی برای سایر همکاران معاونت توسعه و فناوری رسانه است.
با توجه به ماهیت کار اداره کل شما بر مبنای کار تحقیقاتی و پژوهشی چه اقدامات پژوهش محوری صورت می گیرد؟
با تمرکز بر آسیب شناسی دقیق گذشته، بررسی چالش های فنی سازمان، آینده نگری فناوری و ارائه به موقع گزارش ها و طرح های تحقیقاتی و پژوهشی، راه اندازی پروژه های پایلوت فناوری در حوزه های مختلف تولید تا پخش، برودبند و برودکست؛ این اداره کل تلاش می کند نیاز های اطلاعاتی لازم برای تصمیم گیری به موقع و کارآمد مقامات ارشد سازمان در حوزه فناوری رسانه را فراهم نماید. به طور مثال می توان به طرحهای عملیاتی مختلفی همچون طرح بهبود کیفیت برنامه های تلویزیونی از طریق بازچینی شبکههای تلویزیونی در بسته های دیجیتال، طرح راه اندازی شبکههای انتخابات، بازطراحی سامانههای اتوماسیون تلویزیونی و همچنین طرح تحول کیفیت تصاویر تلویزیونی در مراکز استانها و تدوین انواع اسناد فنی مورد نیاز اشاره کرد که با همکاری سایر ادارات کل صورت گرفته است.
یکی از نقاط قوت طرحهای فوق ایجاد بستر همکاری و همدلی در سایر ادارات کل معاونت توسعه و فناوری رسانه و انجام پروژه های مشارکتی با سایر ادارات کل بوده است که در نوع خود می تواند منحصر به فرد باشد.
بارزترین دستاوردهایی که در این اداره کل در خصوص تکنولوژی در صنعت برودکست و برودبند تولید و یا تامین شده است چیست؟
در ابتدا لازم است از زحمات تمام کارشناسان و مدیران ارزشمند گذشته و حال این مجموعه بابت تمام اقدامات انجام شده تشکر کنم. با تداوم روحیه کار جهادی از ابتدای تشکیل این اداره کل، نمونه بومی بسیاری از تجهیزات و سامانه های فنی در داخل کشور تولید و مورد بهره برداری قرار گرفته است. در حال حاضر سازمان با وجود تحریم های ظالمانه، مشکل و دغدغه ای جدی جهت تامین تجهیزات فنی ندارد. به طور کمی می توان گفت در حوزه انتقال و انتشار بیش از 90% در حوزه صدا و تصویر بیش از 70% و در حوزه فناوری اطلاعات بیش از 70% تجهیزات بومی سازی شده است. این حجم زیاد از بومی سازی بزرگترین دستاورد این مجموعه تحقیقاتی است.
در حال حاضر نگاه اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی در فناوری های روز دنیا در صنعت رسانه به کجاست؟
رصد مستمر فناوری از وظایف اصلی کارشناسان این اداره کل است که بر اساس زیرساخت و فرآیند طراحی شده، همه کارشناسان در طول سال با بررسی رویدادهای مختلف مرتبط مراکز علمی و تخصصی، نتایج مطالعات خود را در قالب بولتن، گزارش تحقیقاتی، مقاله و سمینار ارائه می نمایند و اسناد مربوطه نیز در سایت اداره کل در دسترس عموم قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت، ضرورت این تحقیقات و رصد مستمر زمانی بیشتر آشکار می شود که توجه کنیم که صنعت رسانه دوران خاصی را پشت سر می گذارد و توسعه فناوری هایی همچون تولید و پردازش محتوا بر اساس هوش مصنوعی، تولید مجازی، تولید از راه دور، بروز نسل های مختلف شبکه های مخابراتی و ماهوارهای، چالش های فضای سایبر و ... مدیریت فناوری در صنعت رسانه را پیچیده کرده است.
آیا در این اداره کل در خصوص هوش مصنوعی و سیاست های راهبردی آن در صنعت رسانه اقدامتی صورت گرفته است؟
مطابق دستور و ابلاغ رئیس محترم سازمان، کمیته راهبردی هوش مصنوعی با همکاری مدیران و کارشناسان اداره کل فناوری اطلاعات و اساتید دانشکده فنی دانشگاه صدا وسیما تشکیل شد که براین اساس نقشه راه و پروژه های هوش مصنوعی کاربردی در سازمان تعریف شد. در حال حاضر پروژه های هوش مصنوعی بازتولید صدای اشخاص برجسته و ماندگار، Sign Language ، تحلیل آماری مسابقات فوتبال و ... با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و دانشگاه صدا و سیما در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد پرشتاب استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش های مختلف فنی سازمان باشیم.
در خصوص بومی سازی تجهیزات صنعت رسانه آیا از سوی نهاد یا ارگانی حمایت می شوید؟
بیشترین حمایت و عنایت را معاون محترم توسعه و فناوری رسانه نسبت به تخصیص اعتبار برای تولید داخل و بومی سازی تجهیزات و سامانه های فنی سازمان دارند. همچنین براساس تفاهم نامه میان معاونت توسعه و فناوری رسانه با معاونت علمی ریاست جمهوری، تلاش شده در قالب پروژه های کلان مورد نیاز، شرکت های همکار با سازمان به آن نهاد معرفی شوند. به طور مثال می توان پروژه ساخت فرستنده تلویزیون دیجیتال DVBT/T2 با توان 3 کیلووات را نام برد.
آیا در خصوص پروژه ها با مجموعه های علمی همکاری دارید؟
در داخل کشور در حال حاضر فعالیت ها و پروژه های علمی مرتبط به حوزه صنعت برودکست تعریف و انجام می شود. به امید خدا، در تلاش هستیم با عنایت و تاکید ویژه مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه از ظرفیت سایر دانشگاه ها و مراکز علمی نیز استفاده کنیم.
در حوزه خارج از کشور نیز این اداره کل به عنوان نماینده حوزه فنی سازمان با اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه(ABU) در زمینه برگزاری سمینار ها و کارگاه ها و وبینارهای تحقیقاتی و آموزشی برای ارائه آخرین دستاوردهای فنی سازمان در حال همکاری است.
از دغدغه همکاران خود در حوزه های تحقیقاتی بگویید.
دسترسی به منابع داخلی و خارجی مطالعاتی و تحقیقاتی صنعت رسانه، شرکت و حضور فعال تر در سمینارها و دوره های آموزشی با کیفیت داخلی و خارجی، تجهیز و بروزرسانی سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری آزمایشگاه رسانه دیجیتال و همچنین دسترسی و دریافت به روز و دقیق بانک اطلاعات واحد های ستادی برای تدوین اسناد راهبردی و کاربردی، از جمله دغدغه های همکارانم در این اداره کل به شمار می رود.
چالشهای اداره کل تحقیقات و جهادخودکفایی در سازمان صدا و سیما چیست؟
با توجه به روند تکنولوژی در دنیا و تغییر ذائقه مخاطبین نیاز است با رصد مستمر آخرین تغییرات حوزه برودکست، جایگاه سازمان صداوسیما را ارتقا داد. لذا از آنجایی که واحدهای سازمان درگیر فعالیت های عملیاتی و ستادی هستند، می بایست به اسناد تحقیقاتی و کاربردی بیشتر توجه نمود. همچنین با توجه به شرایط تحریم ظالمانه، با عنایت و حمایت از محصولات تولید داخل می توان از بسیاری از مشکلات و معضلات فنی سازمان جلوگیری کرد. یکی از چالش های مهم کمبود منابع مالی و انسانی است که خوشبختانه با حمایت های معاون محترم توسعه و فناوری رسانه در حال حاضر شرایط رو به بهبود است.