30 خرداد ، 1400
به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، RDS استانداردی برای اضافه کردن مقداری از داده ها به یک انتقال رادیویی FM معمولی است. از RDS می توان برای توزیع انواع اطلاعات استفاده کرد. این اطلاعات می تواند مربوط به برنامه رادیویی منتقل شده، مانند نام ایستگاه یا نام آهنگ یا هنرمند باشد، اما می تواند برای اهداف دیگری نیز استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی، مهندس محمد دامغانیان مدیرکل فرستنده های تلویزیونی و رادیویی اف ام توضیحات کاملی را در این خصوص و همچنین چگونگی استفاده و اجرای آن ارائه داده اند که در ادامه می خوانید
با فناوری RDS علاوه برکاربرد اطلاع رسانی جاده ای که با استفاده از فرستنده های ثابت نصب شده در نقاط معین از جاده امکان پذیر است، با استفاده از فرستنده های سیار و موقت برای اطلاع رسانی فعالیت ها و پیام های مختلف توانایی ارائه سرویس هایی همچون ارسال پیام نزدیک شدن خودروهای امدادی نظیر اورژانس، آتش نشانی با نصب فرستنده در آنها، ارسال پیام بروز وقایع طبیعی همچون زلزله، سیل، سونامی، طوفان و... با فرمان های صادره از طریق سنسورهای مربوطه، پیام نزدیک شدن خودروهای عظیم الجثه با سرعت کم و همچنین ارسال پیام وجود حیوان، مانع و یا تجمع انسان در جاده را نیز داراست.
مزایای RDS:
سهولت در جستجو و يــــــافتن فركانس FM متناظر با برنامه راديويي انتخاب شده از مزایای RDS محسوب می شود، همچنین نمايش نام شبكه راديويي و انتخاب شبكه مورد نظر و ارائه و نمايش پيام هاي خبري و ... كه در 32 مجموعه (Group Type) مي تواند خدمات مفيدتري را ارائه کند.
با توجه به مهيا بودن بستر ارسال ديتا توسط فرستنده هاي FM در سطح كشـور، مي توان با استفاده از سيستم RDS بر مشكلات اصلي همچون جستجوي فركانس، اطلاع از نام شبكه مورد نظر و ارسال اطلاعات متن فائق آمد.
پوشش FM جاده ای:
در فاز اول عملیات اجرایی برای ایجاد پوشش اف ام جاده ای، مسیرهای پیشنهادی جهت اجرای طرح RDS ارایه شد و ضمن بررسی و امکان سنجی وضعیت مسیرهای جاده ای پیشنهاد شده از حیث اهمیت و نیز شرایط ایستگاه های موجود، احداث ایستگاه های جدید هم نیازسنجی شد.
در فاز دوم، بررسی های میدانی لازم جهت مسیر جاده ها از لحاظ کیفیت و میزان سیگنال دریافتی و نیز نقاط کور و فاقد سیگنال جهت احداث ایستگاه جدید و یا اصلاح ایستگاه های موجود صورت گرفت. در فاز سوم ضمن خرید تجهیزات و اجرای آن، طراحی جهت احداث ایستگاه جدید و یا ایجاد اصلاحات در ایستگاه های موجود انجام شد.
ارسال پیام های ترافیکی (Traffic Announcement) TA:
ارسال پیام نوشتاری و یا صوتی با استفاده از فرستنده های اف ام جهت اطلاع رسانی محلی به راکبین خودروها در محدوده ای معین از جاده، مهمترین کاربردTA محسوب می شود که در زمان فعال سازی TA در فرستنده، گیرنده ها می بایست به فرکانس فرستنده مدنظر سوئیچ و پیام را دریافت کنند.
لازمه عملکرد صحیح گیرنده؟
گیرنده باید از فناوری RDS پشتیبانی کند که این شرط لازم بوده اما کافی نیست. همچنین گیرنده باید از قابلیت TA فناوری RDS نیز پشتیبانی کند و مولفه TA گیرنده باید فعال شده باشد. این نکته مهم است که به نحوی می بایست فرکانس فرستنده دارای پیام ترافیکی از قبل به گیرنده ها معرفی شده باشد. همچنین گیرنده می بایست روشن باشد چون گیرنده در حالت Stand by عکس العملی نخواهد داشت.
تنظیمات ضروری در شبکه فرستنده های اف ام؟
یکی از شروط لازم برای سوئیچ گیرنده به فرکانس حاوی پیام ترافیکی معرفی فرکانس فرستنده مذکور به گیرنده است تا قابلیت سوئیچ از هر برنامه رادیویی اف ام و یا سرویس جانبی گیرنده همچون CD به فرکانس مذکور به وجود آید. برای تحقق این امر می بایست فرکانس فرستنده حاوی پیام توسط تمامی فرستنده های قابل دریافت در ناحیه مذکور به گیرنده ها معرفی شود. لذا می بایست اطلاعات فنی مربوط به فرستنده های حاوی پیام ترافیکی در جداول EON در RDS Encoder کل فرستنده های قابل دریافت در ناحیه مذکور درج شود. لذا RDS Encoder فرستنده ها باید قابلیت تنظیم و ارسال اطلاعات EON را داشته باشند. درضمن باید از قبل TP Flag در جداول EON تمامی فرستنده ها فعال باشد. با این اوصاف در زمان ارسال پیام ترافیکی ابتدا باید TA Flag همه فرستنده ها و سپس TA Flag فرستنده اصلی (دارای پیام) فعال شوند.
واکنش گیرنده پس از سوئیچ به فرکانس معرفی شده برای دریافت پیام؟
در این حالت گیرنده به فرکانس فرستنده حاوی پیام ترافیکی سوئیچ خواهد کرد و در صورتی که در ناحیه پوششی فرستنده مذکور باشد پیام را دریافت می کند، سپس با غیرفعال شدن TA به سرویس قبلی بازخواهد گشت و در صورتی که در ناحیه پوشش فرستنده مذکور نباشد پس از مدتی سکوت (حدود 5 ثانیه) به سرویس قبلی بازخواهد گشت.
سخن پایانی در خصوص کنترل و مونیتورینگ فرستنده ها برای فعال سازی TA ؟
پیشنهاد می شود یک شبکه از فرستنده های پیام رسان ترافیکی به غیر از شبکه پخش برنامه های سازمان صدا و سیما ایجاد شود. این شبکه در هر یک از محورها از فرستنده های متعدد و با قدرت و پوشش محدود تشکیل خواهد شد. با توجه به محدودیت ناحیه پوشش هر یک از فرستنده ها تنها با تخصیص تعداد محدودی فرکانس (حتی دو فرکانس) شبکه پشتیبانی خواهد شد.
آنچه مسلم است نیاز به استفاده از فرستنده های متعدد در طول مسیر داریم همچنین برای ساده سازی و تسهیل در پیاده سازی دریافت پیام ترافیکی، مناسب ترین روش ارسال اطلاعات فرکانس فرستنده حاوی پیام توسط فرستنده حاوی پیام در محدوده مدنظر از جاده است. بدین معنا که فرستنده تخصیصی به جاده، در شرایط عادی برنامه متعارف خود را (به عنوان مثال یکی از شبکه های سازمان صدا و سیما و یا یک برنامه خاص متناسب با محور مذکور) پخش می کند لیکن در صورتی که پخش پیام ترافیکی در قالب TA ضرورت یابد، فرستنده مذکور همزمان در کل باند اف ام اطلاعات فرکانس فرستنده حاوی پیام را ارسال می کند و شرایط را برای سوئیچ گیرنده به فرکانس مذکور فراهم می کند.